مشاور كسب و كار

مشاور كسب‌ و كار يا مشاوره كسب و كار نيازي است كه اين روزها بيش از پيش خود را نمايان كرده است. به دليل پيچيدگي در سطح كسب و كارها، گاهي اوقات نياز داريم كه يك نفر در نقش راهنما (كسي كه ترجيحا يك بار خودش اين راه را رفته) كنارمان باشد تا بتوانيم در زمان و هزينه صرفه جويي كنيم.

 

اين روزها خيلي از افراد به دنبال اين هستند كه چگونه مشاور كسب و كار شويم از طرفي ديگر عده اي به دنبال مشاوره رايگان كسب و كار يا مشاوره تلفني كسب و كار هستند. اما موردي كه تقريبا به ترند اين روزها تبديل شده مشاور كسب و كار اينترنتي است. شايد هم افراد با كنجكاوي هاي شخصي دنبال درآمد مشاور كسب و كار باشند و از طرف ديگر افرادي به دنبال بهترين مشاور كسب و كار در ايران و استخدام مشاور كسب و كار باشند. در ادامه بيشتر توضيح مي دهم كه مخاطب اين مطلب چه كساني هستند.

 

مشاور كسب و كار كيست؟ | مشاوره كسب و كار چيست؟

در ابتدا تعريفي كه ويكي پديا از مشاور و كسب‌و‌كار دارد را براي شما مي آورم.

 

مشاور، (به انگليسي: consultant) يك فرد حرفه‌اي است، كه به كسب‌ و كارها براي توسعه فناوري و سيستم‌هاي اطلاعاتي كمك مي‌كند. استفاده از مشاور ناشي از نياز به يك مهارت يا دانش خاص يا نياز به تحليل‌گر يا برنامه‌نويس براي تكميل پروژه است. يك مشاور خدماتش را به طيف وسيعي از كسب‌وكارها عرضه مي‌دارد، كه براي نمونه مي‌توان به بخش‌هايي چون: امنيت اطلاعات، مديريت، حسابداري، قانون، منابع انساني، بازاريابي، روابط عمومي، علوم مالي، مهندسي و دانش پزشكي اشاره كرد. شناخته‌شده‌ترين گونه‌هاي مشاور شامل مشاوره حقوقي، مشاوره فناوري اطلاعات، مشاور مديريت و مشاوره (روانشناسي) است.

 

براساس اين تعريف اگر بخواهم همين جا يك جهت به ادامه مطلب بدهم بايد بگويم كه تِم اين مطلب مشاور مديريت است.

 

كسب و كار يا بيزينس (به انگليسي: Business)، يك سازمان است كه براي فراهم كردن كالا، خدمات يا هر دو به مشتري ايجاد شده‌ است. كسب و كار در اقتصاد سرمايه‌داري حكم‌فرماست، بيشتر كسب و كارها كه مالك آن‌ها بخش خصوصي است براي اين ايجاد شده‌اند كه سود ساز باشند و دارايي صاحب‌شان را بيشتر كنند. كسب و كارها مي‌توانند ناسودبر باشند يا مالك آن‌ها دولت باشد. از كسب و كاري كه چندين فرد در دارايي آن شريك باشند با عنوان شركت ياد برده مي‌شود، هر چند كه اين واژه تعريف دقيق‌تري نيز دارد. پترس و پلومن، از صاحب نظران اين حوزه، بر اين باورند كه هر نوع خريد و فروش كسب وكار نيست، بلكه كسب وكار هر نوع تبادل تكرار شونده و تجديد پذير است.

 

براي داشتن يك كسب و كار سه راه وجود دارد:

 

راه اندازي كسب و كار از صفر

خريد كسب و كار موجود از شخص ديگر

نمايندگي يا فرنچايز

كه در اين مطلب به مورد اول يعني راه اندازي كسب و كار از صفر مي پردازم. (چيزي كه خودم در آن تخصص و تجربه دارم)

 

پس اگر بخواهم در ابتداي بحث، راه را شفاف كنم بايد بگويم اين مطلب در مورد مشاوره و راه اندازي كسب و كار بخصوص مشاور كسب و كار اينترنتي است.

به عبارتي اين مطلب براي كساني كه مي خواهند كارآفريني در زمينه كسب و كارهاي اينترنتي كنند مناسب است.

 

 

 

مخاطبان اين مطلب:

 

شما يا قصد يادگيري راه اندازي كسب و كار (اينترنتي – آنلاين) داريد يا خواهان مشاوره/مشاور كسب و كار هستيد. براي دسته اول ادامه مطلب را تدارك ديدم و براي دسته دوم پيشنهاد مي كنم كه به صفحه تماس با ما مراجعه كنيد.

 

 

 

ايده:

عموما اول ايده اي در ذهن ما هست و بعد ما تصميم به راه اندازي كسب و كار آنلاين مي گيريم. (از اين نقطه به بعد من به كسب و كار اينترنتي مي گويم آنلاين، چون كسب و كار اينترنتي عبارتي بسيار مبتديانه است و چون ما با هم در حال يادگيري هستيم اين اولين نكته براي يادگيري است)

 

در ابتدا بايد ايده خودمان را چكش كاري كنيم. ما كه دوست نداريم در خلوت خودمان ايده را توليد كنيم بعد آن را تبديل به كسب و كار كنيم و در مرحله آخر توجه شويم بازار اصلا به اين خدمت يا كالا نياز نداشته است. ( از اينجاي مطلب من به خدمت يا كالا مي گويم محصول)

 

چندين سال پيش چك ليستي تهيه كردم (كه هنوز هم هر از گاهي آن را به روز مي كنم) در ابتدا پيشنهاد مي دهم به آن مراجعه كنيد و كمي با واقعيت ها و ترند هاي بازار، ايده خود را بسنجيد.

 

چك ليست ارزيابي: ۷ نكته كه بهتر است در ايده خود لحاظ كنيد + يكسري ترجيحات

 

 

خوب با فرض اينكه ايده ما مورد نياز بازار است و با واقعيت ها همسو و هم جهت است به مرحله بعد مي رويم.

 

 

 

براي فهم بهتر مطلب قبلي در اينجا در چند مثال آورده ام: چند نمونه مقايسه كسب و كارهاي آنلاين

 

از كجا شروع كنيم:

از كجا شروع كنيم

 

 

۱- انتخاب Domain مناسب

 

در مورد انتخاب دامين/دامنه چند روش را پيشنهاد مي كنم:

 

اسمي با معنا و جالب انتخاب كنيد. براساس تجارت خودتان. مانند:

متمم : محل توسعه مهارت هاي من ، ديوار : با تعبير اينكه هر آگهي را در قديم براي اطلاع به ديوار مي چسبانديم

 

مي توانيد اسم را دقيقا كاري كه انجام مي دهيد بگذاريد(البته من اين سبك را نمي پسندم)

ورزش۳

 

توجه: سعي كنيد كمي آينده بيني در مورد كار داشته باشيد كه بعدا اگر كسب و كار شما رونق گرفت مفهوم اسم از بين نرود. مانند ديجي كالا كه در ابتدا به منظور فروش كالا هاي ديجيتال بود اما حالا لباس و مواد سوپرماركتي هم مي فروشد.

 

اسم گذاري اشاره كلي به كسب و كار داشته باشد و در ذهن مخاطب بماند(من خودم اين سبك را خيلي مي پسندم) مانند:

جاب اينجا : يعني شغل مورد نظر شما اينجاست  ، خدمت از ما : بابت انجام كارهاي خدماتي ، جاباما : رزرو هتل

 

مي تواند خيلي بي ارتباط باشد. مانند:

علي بابا : فروش بليط ، رسپينا۲۴ : فروش بليط

 

فهرستي از ۵۰۰ سايت اول ايران را كه مربوط به آبان ماه ۹۵ هست را اينجا مي گذارم. به نظرم مي توان يكسري اطلاعات از آن استخراج كرد. هم در زمينه دامنه، هم نوع فعاليت و هم …

 

 

 

۲- انتخاب Host مناسب

 

من با سه شركت سرويس هاست كار كردم در بين اين ها طرح الماس نت افراز توانست رضايت من را جلب كند.

 

 

 

۳- زبان برنامه نويسي سايت

 

به نظر من و به اعتقاد شخص من سعي كنيد با يك cms كار سايت خود را راه بياندازيد(خصوصا وردپرس). به دليل اينكه با استانداردهاي به روز جهان پيش مي روند.

 

 

 

مطلب مرتبط: چرا وردپرس بهترين انتخاب است

 

 

 

پلاگين نويس و پلاگين هاي بسيار دارد.

هزينه آن كمتر است.

قابليت زود يادگيري دارد.

بسيار كاربر پسند است.

در كمترين زمان آماده مي شود.

داراي سئو قوي و قابليت انعطاف پذيري بالا دارد( مهمتر از همه با برنامه نويس زياد نمي خواهد سرو كله بزنيد).

نكته: مرجع اصلي براي انتخاب قالب، سايت themeforest.com است كه مي توانيد بهترين قالب هاي وردپرسي را در آن بيابيد. يكي از قالب هاي خيلي خوب Betheme هست كه دموهاي متنوعي دارد. (betheme را دوست خوبم مجيد پران به من معرفي كرد.). اما betheme لزوما بهترين نيست.

 

 

 

نكات بسيار مهم در انتخاب قالب:

 

قالبي را انتخاب كنيد كه page builder داشته باشد (البته betheme دارد)

RTL باشد

speed خوب

SEO optimized

اگر كسب و كارتان اينترنشنال است، چند زبانه باشد

responsive. معمولا تمام قالب هاي جديد هستند

تا جاي كه مي شود قالبِ مربوط به كسب و كارتان را انتخاب كنيد كه در طول كار سهولت را به همراه داشته باشد(از لحاظ گرافيكي)

 

 

اولين اقدامات پس از انتخاب قالب:(۱۰۰% اين كارها را انجام دهيد)

 

نصب پلاگين Yoast براي SEO

درست كردن robots.txt

نصب پلاگين WPRocket براي بهبود سرعت سايت

پلاگين wincher

در صورت نياز براي فشرده سازي، استفاده از Gzip (در صورت داشتن css و js زياد): Gzip رو هم از طريق htaccess مي توانيد فعال كنيد و هم از طريق نصب پلاگين Gzip. خوبي استفاده از كد htaccess اين هست كه  تعداد پلاگين هاتون زياد نمي شود. چون تعداد خيلي زياد افزونه فعال، روي سرعت سايت مي تواند تاثير بگذارد، حتي بدتر اينكه گاهي باعث تداخل افزونه ها مي شود.

در صورت داشتن اسلايدر. استفاده از slider revolution (به دليل اينكه با نوشته هاي درون آن هم مي توانيد روي كلمات كليدي تان كار كنيد)

نصب kk star rating

 

 

مطلب مرتبط: رقيب كيست و چگونگي تحليل آن

 

 

 

بعد از بالا آمدن سايت اقدام  به استخراج كلمه كليدي مناسب كسب و كار خود كنيد.

 

اگر سايت فروشگاهي است اقدام براي نماد الكترونيك يا Enamad، نماد ارشاد و انجام كارهاي درگاه پرداخت

Online Chat (در صورت نياز)

خريد پنل sms و Email marketing (در صورت نياز)

پس از انجام كارهاي اوليه و رديف بودن ظاهر

 

دوباره بر مي گرديم به تحليل بيشتر رقبا براي انتخاب كلمات كليدي مناسب تر (استفاده از گوگل ترند، similar web، الكسا، سرچ گوگل، سايت Moz و خيلي ابزارهاي پيشرفته ديگر)

شروع به محتوا گذاري با كلمات كليدي انتخاب شده. (سئو چيست)

راه اندازي Twitter و Instagram (در صورت لزوم)

 

 

نكته مهم در مورد محتوا گذاري:(به ترتيب اولويت مي نويسم)

 

بهترين محتوا، محتوايي است كه حاصل تجربيات شخص خودتان باشد.

محتواي خارجي را ترجمه كنيم و در سايت قرار دهيم (با ذكر منبع).

چند مطلب از سايت هاي ايراني بخوانيد و خلاصه آنچه متوجه شديد را بنويسيد (همراه با نوشتن منبع). حتما پاراگراف اول را سعي كنيد به بهترين نحو بنويسيد.

 

 

بهترين مشاور كسب و كار:

برخي براي كسب و كارشان به دنبال بهترين مشاور مي گردند (از نظر من هم از ابتدا به سراغ بهترين ها رفتن عموما درست ترين تصميم است) چون مي خواهند در زمان و پول خود صرفه جويي كنند. كه عموما با اين عبارات دست به سرچ مي شوند: مشاور كسب و كار در تهران و يا بهترين مشاور كسب و كار در ايران

 

همانطور كه گفتم تجربيات قبلي مشاور بسيار مهم است و اينكه آن تجربيات چقدر به نياز امروز شما نزديك باشند، بيشتر به آن كمك مي كند كه متوجه شويد مشورت ها و راهنمايي هاي او براي شما مي تواند كارساز باشند يا خير.

البته به نظر خودم طبيعي است كه چنانچه شخص مشاور خود چندين كسب و كار را مديريت و راه اندازي كرده باشد، جنس حرف ها و مشورت هاي ايشان بيشتر قابل باور و از طرفي ديگر قابليت پياده سازي در بازار واقعي را دارد.

 

 

 

مشاور كسب و كار خوب، جنس صحبت هايش از بايد ها و نبايد ها در قالب پيشنهاد است. كارهايي كه به دليل كمبود منابع ما بهتر است انجام ندهيم يا در فرصتي ديگر به سراغشان برويم.

 

 

 

 

 

مطالب مرتبط بعدي كه مي توانيد مطالعه كنيد:

 

طراحي سايت [ طراحي وب سايت ]

 

يادگيري سئو + نقشه راه يادگيري

 

ابزار سئو

 

آموزش گوگل آناليتيكس

 

چرا مدل كسب و كار مهم است؟

 

مدل كسب و كار (نسخه پول ساز اين روزها)

 

 

 

با تشكر

حميد طهماسبي

منبع

https://v.gd/8Y39yk

https://is.gd/ytqU6F

https://esee.ly/sqoxne

http://lnki.nl/LArIB

https://u.to/NvNgGQ

https://bit.ly/347S0Wp

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.